CENTRUM TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ WROCŁAW

NA CO KOMU TERAPEUTA, CZYLI GDZIE SZUKAĆ POMOCY GDY JUŻ NIE DAJĘ RADY ?

 

 

Dostępny jest już najnowszy numer miesięcznika Women's Health, a w nim artykuł odpowiadający na szereg pytań, które każdy z nas może zadać sobie w sytuacji kiedy poszukuje pomocy specjalisty zajmującego się zdrowiem psychicznym.  Artykuł został stworzony przy współudziale Michała Graszy, psychologa i terapeuty na co dzień pracującego w naszym Centrum. Zachęcamy do zakupu miesięcznika i zapoznania się z artykułem. Tymczasem zapraszamy do przeczytania wywiadu przeprowadzonego z naszym specjalistą przez autorkę artykułu.

 wh0076(źródło: www.womenshealth.pl)

 

Czy to prawda, co mówią niektórzy terapeuci, że każdemu się przyda "trochę terapii" ?

Terapia przyda się każdemu, kto chce poradzić sobie z cierpieniem, którego doświadcza. Tak jak do lekarza idziemy gdy odczuwamy ból, źle się czujemy czy zauważamy, że z naszym z naszym organizmem dzieje się coś niepokojącego - tak samo do terapeuty warto wybrać się gdy przestajemy radzić sobie sami ze sobą. Jeśli z powodu stresu zaczynamy unikać codziennych zajęć, nasze związki z ludźmi się psują lub gdy mamy trudności, aby nawiązywać przyjaźnie, kiedy nasz nastrój się obniża, coraz mniej zajęć nas cieszy, mamy mniej energii = słowem, jeśli zauważymy od pewnego czasu jest gorzej niż było i ten stan się utrzymuje lub pogarsza.

 

Kiedy terapia jest przydatna, w jakich sytuacjach życiowych. Po czym mamy poznać, że ten nasz stan to nie jest normalny spadek nastroju, tylko zaburzenie, które wymaga terapii.

Ważnym czynnikiem, który odróżnia zaburzenie od normalnej reakcji psychiki jest czas trwania trudności, którą u siebie zauważymy. Każdemu zdarza się być smutnym i nie mieć ochoty na wychodzenie z domu. Zazwyczaj jednak po kilku dniach wracamy do życia i codziennych zajęć a nastrój się poprawia.  Problem pojawia się gdy, mijają kolejne tygodnie a poprawa nie następuje, a wręcz czujemy się coraz bardziej przybici. Ważny jest również poziom cierpienia jaki odczuwamy z powodu danego problemu i to w jakim stopniu problem zakłóca nasze codzienne funkcjonowanie. Jeśli od tygodni czujemy się smutni i przygnębieni, nic nas nie cieszy i nie sprawia przyjemności, brakuje nam sił do wykonywania najprostszych czynności a przez to zaniedbujemy nasze obowiązki zawodowe i rodzine - wtedy warto skorzystać z konsultacji u psychologa, terapeuty lub lekarza psychiatry. Istotne są również problemy, które, są z nami odkąd tylko pamiętamy i mają negatywny wpływ na nasze dotychczasowe życie. Często wtedy mówimy sobie “taki już jestem” lub “ja już tak mam”. To nieprawda. Z przypisanymi do nas “od zawsze” trudnościami też można i warto pracować.  Ważne jest, aby nie bagatelizować tego co się z nami dzieje - trudności z realizacją codziennych obowiązków  lub unikanie wychodzenia z domu nie musi oznaczać, że jesteśmy leniwi, tylko może być sygnałem pojawienia się stanu depresyjnego lub silnego lęku.  Specjalista po przeprowadzeniu wywiadu, oceni problem i zaleci odpowiedni sposób poradzenia sobie z nim.   

 

Kiedy lepiej się wybrać do psychologa, a kiedy do psychiatry?

Najważniejsze jest to, aby nie bagatelizować swoich problemów i zgłosić się do jakiegokolwiek specjalisty zajmującego się zdrowiem psychicznym. Jednak w przypadku bardzo złego samopoczucia, np. kiedy na skutek ciężkiej depresji nie jesteśmy w stanie wstać z łóżka, należy udać się bezpośrednio do lekarza psychiatry.  Kiedy nasz problem nie jest aż tak ciężki warto skorzystać z pomocy psychologa lub terapeuty. Wybór między psychiatrą a psychologiem czy terapeutą zależy również od tego, czy chcemy rozwiązać problem poprzez farmakoterapię czy  psychoterapię. Obie mogą mieć podobną skuteczność jednak znacznie się różnią. Farmakoterapia polega na regularnym przyjmowaniu leków zaleconych przez lekarza, które regulują procesy zachodzące w mózgu. Psychoterapia polega na uczestnictwie w sesjach terapeutycznych zazwyczaj raz w tygodniu, w czasie których pacjent stopniowo zmienia myślenie i zachowanie, które przycznia się do złego samopoczucia. Dzięki temu, dodatkowo uczy się jak zapobiegać nawrotom choroby i dbać o zdrowie psychiczne. Z większością problemów, z którymi zgłaszają się do mnie pacjenci, radzimy sobie tylko poprzez psychoterapię. Czasami jednak zalecam dodatkową konsultację u lekarza psychiatry, który może wspomóc pracę terapeutyczną poprzez farmakoterapię. Dzieje się tak wtedy, gdy samopoczucie pacjenta jest tak złe, że nie jest w stanie podjąć terapii. W takim sytuacji lekarz przepisuje leki, które poprawiają samopoczucie i pozwalają pacjentowi na rozpoczęcie leczenia w gabinecie terapeutycznym. Z doświadczenia wiem, że dla pacjentów którzy pierwszy raz doświadczają problemów natury psychicznej, mniej krępujące jest spotkanie z psychologiem lub terapeutą niż z lekarzem psychiatrą i to zwykle bywa dobre rozwiązanie.  Tutaj warto zauważyć, że nie każdy psycholog jest terapeutą i kiedy zdecydujemy się rozpocząć psychoterapię to warto poszukać specjalisty, który ma do tego odpowiednie kwalifikacje tzn. ukończył lub jest w trakcie szkoły psychoterapii i korzysta z regularnej superwizji.   

 

Co Pan myśli o coachach. Ostatnio się od nich zaroiło, a nie wszyscy wiedzą, że coach to niekoniecznie musi być psycholog. Zdaje się, że wystarczy skończyć jakiś kurs i już można "doradzać".

Nie orientuję się jakie wymagania należy spełnić, aby móc wykonywać zawód coach’a. Niestety brak prawnych regulacji dotyczących wykonywania zawodu terapeuty lub coach’a powoduje, że każdy może rozpocząć świadczenie tego typu usług, bez większych konsekwencji.   Dlatego przed wyborem specjalisty warto mu się przyjrzeć, zapytać o kwalifikacje, doświadczenie, ukończone szkoły, czytać opinie. Warto to zrobić dla własnego dobra. Na przykład osoba, która chce uzyskać certyfikat psychoterapeuty, musi ukończyć 4 letnią szkołę psychoterapii, ukończyć własną terapię, odbyć staż kliniczny, korzystać ze stałej superwizji i zdać egzamin końcowy. Wymagania są duże, ale zwiększają pewność że osoba, które je spełni będzie swoją pracą pomagać a nie szkodzić.

Inne ważne pytanie brzmi, kiedy korzystać z usług coach’a a kiedy udać się do terapeuty.   Moje zdanie jest takie, że praca z coachem może być przydatna kiedy człowiek czuje się dobrze sam ze sobą i akceptuje siebie takiego jakim jest. Problem pojawia się wtedy gdy, do coacha zgłasza się osoba, która pragnie osiągnąć sukces, stać się “kimś” i zrobić karierę , ale jej motywacja wynika z tego, że teraz czuje się gorsza, słabsza i bezradna. Wtedy praca z coache’m będzie tylko “pudrowaniem rzeczywistości”.  Nie będzie wynikała z tego, że osoba “chce się czegoś nauczyć, aby się rozwijać” tylko z tego, że “musi coś osiągnąć, aby poczuć się wreszcie jak ktoś wartościowy”. Moi pacjenci to często osoby, które nałożyły na siebie ogromne wymagania, dyscyplinę i wysokie cele, aby móc poczuć się dobrze, jednak często nie są w stanie temu sprostać i ich samopoczucie oraz samoocena jeszcze bardziej się obniżają. Terapeuta pracujący w moim nurcie, raczej pokieruje pacjenta drogą zmierzającą do tego, aby czuł się dobrze bez konieczności bycia kimś ważnym, idealnym lub znanym. Mówiąc obrazowo - w terapii bardziej zrzucamy ciężary niż je dokładamy. Jeśli pacjent czuje, że bez osiągnięcia tzw "sukcesu" nie może  być szczęśliwy to jest to obszar, któremu warto się przyjrzeć.

 

 

m grasza listopad16
Michał Grasza

psycholog, psychoterapeuta w trakcie szkolenia

lęk, panika, fobie, nerwica, silny strach, depresja, smutek, kryzysy życiowe, perfekcjonizm,
złość, niska samoocena, poczucie presji i nieradzenia sobie


Przyjmuje w poniedziałki, środy i czwartki
Telefon727 925 925
E-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

FaLang translation system by Faboba